Monday, November 1, 2010

Ang Pag-uyon sa Simbahan sa Responsible Parenthood


Pangutana: Miingon ka, Padz, sa miaging Domingo nga dili buwagon ang unitive ug procreative aspects sa pakighilawas sa bana ug asawa. Buot ba nimo ipasabot nga manganak sila ug daghan bisan kun dili na sila makakaya pagsuporta ug daghang mga anak? Palihug ayaw lang imantala ang numero sa akong celfon.


Tubag:

Adunay mga tawo nga matawag nato nga mga “Providentialists”. Mituoo sila nga ang Ginoo maoy magbuot pila ang mamahimong anak sa mag-asawa. Sayup kini. Tinuod, mosalig ta sa Ginoo, pero matud pa sa bantugan nga moralista nga si Germain Grisez: “Providence has given the Christian couple reason enlightened by faith and the power to act in accord with it” (Living A Christian Life, v.2 [1993] p. 682). Sa ato pa, ang magtiayon sa ilang pagtamud sa kabubut-on sa Dios wala magpasabot nga magbinulok sila. Gitagaan sila sa pangisip linamdagan sa Espiritu Santo; angay nga ila kining gamiton.

Ang dokumento sa Second Vatican Council nga giulohan ug Gaudium et spes nagdason sa atong gihisgotan sa miagi nga ang tuyo sa kaminyoon ug sa gugma sa mga minyo mao ang pagpahimugso ug mga anak ug pagmatuto kanila. Ang mga anak mao ang pinakabililhon nga gasa sa kaminyoon. Ang mga anak adunay dakong tampo alang sa kaayohan sa ilang mga ginikanan (GS #50). Busa, usa ka dakong katungdanan alang sa mga magtiayong Kristyanos ang paglalang ug pagmatuto ug mga anak. Sa pagtuman nila sa maong katungdanan, “they are thereby cooperating with the love of God the Creator and are, in a certain sense, its interpreters” (Catechism of the Catholic Church #2367).

Sa laing bahin, ang Katekismo mipuno sa pag-ingon nga usa ka aspeto sa maong responsibilidad mao ang regulation of procreation. “For just reasons, spouses may wish to space births of their children. It is their duty to make certain that their desire is not motivated by selfishness but is in conformity with generosity appropriate to responsible parenthood” (CCC #2368). Buot ipasabot nga mga bug-at lang nga mga rason ang madawat alang sa pagkontrol sa pagpanganak. Dili paigu nga rason sa pagkontrol sa pagpangak ang pagpakahayahay o aron matuman ang giplano nga bakasyon ngadto sa laing dapit. Matud pa ni Papa Juan Pablo II niadtong September 5, 1984 nga usa ka abuso ang pagkontrol sa pagpanganak kun gibuhat kini sa mabaw lang nga hinungdan bisan pa kun ginamit ang natural nga pamaagi sa pagkontrol sa pagpanganak.

Unsa man ang mga makatarunganon nga mga rason alang sa pagkontrol sa pagpanganak? Ang Gaudium et Spes sa parapo 50 gihapon miingon nga angay hunahunaon sa magtiayon: ang kaayohan nilang magtiyaon, kaayohan sa ilang mga anak (ang nahimugso na ug mahimugso pa), ang materyal ug espiritwal nga kahimtang sa panahon, ang estado sa ilang kinabuhi (aduna na ba silay trabaho, ug uban pa), interes sa lungsod o Simbahan (pananglitan, kun gamay lang ang Katoliko sa lugar, maningkamot gyud ang mga Katolikong magtiayon nga manganak ug daghan).

Sa katapusan, miingon ang Gaudium et spes nga sa ilang desisyon kalabot sa pagplano sa pamilya, ang magtiayon mohimo niini atubangan sa Dios.

No comments:

Post a Comment